Методична література



1. Знайомство з висновками та рекомендаціями ОПМПК.

2. Встановлення контакту з дитиною.

3. Вивчення пізнавальної діяльності дитини:
- уявлення дитини про себе та найближче оточення;
- здатність до узагальнень;папа
- розуміння змісту сюжетних картинок, серії картинок;
- розуміння змісту текстів (на слух, якщо дитина не читає);
- математичні уявлення, відповідність вікові, програмовим вимогам.
4. Мовленнєвий розвиток (логопедичне обстеження).

- усне мовлення;
- писемне мовлення.

5. Ознайомлення зі станом рухових функцій.

6. Увага.

7. Пам'ять.

8. Емоційно-вольова сфера дитини та діяльність дитини:

- контактність;
- відношення до обстеження;
- поведінка;
- діяльність (цілеспрямована, хаотична, критичність);
- працездатність;
- дрібна моторика;
- використання допомоги.

На підставі отриманих даних у вчителя складається уявлення про інтелектуальний розвиток учня. Вчитель відзначає найбільш дефектні та найбільш збережені функції, на які він буде опиратися в роботі.

Корекційна спрямованість індивідуального навчання


Корекційно-виховна робота – це система педагогічних прийомів, направлених на подолання чи послаблення негативних дій чи  причин, наявність яких обумовлена певним захворюванням.

Кожен урок індивідуального навчання (вдома) повинен нести корекційну складову, яка спрямована на:

- Сенсорне виховання – стимуляцію орієнтувальної активності, уваги до предметів, явищ, розвиток органів почуттів.
- Ознайомлення з довкіллям.

- Розвиток сприйняття, пам'яті, уваги.

- Розвиток мислення.

- Розвиток мовлення.

- Збагачення словника.

- Формування предметної діяльності.

- Корекцію індивідуальних прогалин в знаннях.

- Формування особистісних якостей дитини.

Починається урок з психологічної підготовки (3-4 хвилини), під час якої дитині можуть бути запропоновані ігри на розвиток уваги,логічного мислення, дихання, тощо. Після цього починається, перевірка домашнього завдання, подача нового матеріалу, закріплення матеріалу. Після 15-20 хвилин уроку проводиться фізкультхвилинка. Для дітей 1-2 класів та дітей з вадами мови під час уроку читання фізхвилинка може бути замінена артикуляційною гімнастикою. На уроках письма – пальчиковою гімнастикою. Фізхвилинка для дітей з ДЦП триває 5 хвилин. Вправи для фізкультхвилинки дітям з ДЦП бажано підібрати з інструктором ЛФК.

Тривалість уроку в підготовчому класі 30 хвилин, в 1 та 2 класах – 35 хвилин, в 3-9 (12) класах по 40 хвилин. У дітей з порушенням психологічного розвитку, а ще в більшій мірі у дітей з легкою розумовою відсталістю, відзначається несформованість всіх операцій мовленнєвої діяльності: слабкість мотивації, програмування мови, контроль за мовленням. Порушення мовленнєвого розвитку носять системний характер, вони різноманітні, стійкі, важко піддаються корекції. У дітей з розумовою відсталістю зустрічаються всі форми розладів мовлення, такі ж, як і у нормальних дітей (дислалія, ринолалія, дизартрія, алалія, афазія, заїкання, дислексія, дисграфія та ін). Порушені всі компоненти мови: фонетико-фонематична сторона, лексико-граматична. Для дітей з легкою розумовою відсталістю характерно те, що активний і пасивний словник майже не відрізняються. У дітей з ППР (ЗПР) пасивний словник значно більший за активний. У дітей як з ЛРВ, так і з ППР відмічається порушення як усного, так і писемного мовлення. Порушення звуковимови базується на недостатньому рівні розвитку артикуляційної моторики. Таким чином, відзначається тісний взаємозв'язок в розвитку мови та мислення.

Дитина з будь-якою формою порушення мовленнєвої діяльності спочатку повинна оволодіти рідною мовою, як засобом спілкування, а вже потім – як засобом мислення. Враховуючи ці особливості мовлення, кожне індивідуальне заняття повинно мати корекційну направленість по його розвитку. Так, в початкових класах на уроках читання рекомендується проводити артикуляційну гімнастику наряду з вправами по розвитку загальної та дрібної моторики.

На кожному уроці проводиться робота по уточненню та збагаченню словника: пояснити значення прочитаного слова, знайти відповідне зображення до цього слова на картинці, співвіднести прочитане слово з оточуючими предметами, скласти речення, тощо. Фонетико-фонематичні недоліки можуть призвести до замін звуків та букв при читанні та письмі, тому необхідна тривала робота по розвитку фонематичного сприймання та формуванню звукового аналізу. Формування звукового аналізу проводиться з опорою на наочність: графічні схеми слова, речення, з використанням фішок, схем. Спочатку виділяємо звук зі слова, знаходимо його місце, а вже потім – визначаємо послідовність звуків у слові. 

На протязі всього періоду навчання вдома дітей з розумовою відсталістю (в меншій мірі – дітей з ППР), проводиться робота по уточненню граматичної сторони мовлення та розвитку зв'язного мовлення. Перевірка розуміння прочитаного повинна починатися на рівні слова, а вже потім – речення, тексту.

Вимоги до психолого-педагогічної характеристики учня


1. Прізвище, ім’я та по батькові дитини.

2. Дата народження. 

3. Яку школу, клас відвідує дитина, за якою програмою навчається.

4. Засвоєння програми загальноосвітньої школи по всім розділам (докладно описати засвоєння математичних знань):

- прямий та зворотній рахунок; 
- числовий ряд, склад числа, компоненти арифметичних дій; 
- лічильні операції в межах …, з переходом через десяток; 
- розуміння та розв’язування задач в … дії; 
- описати граматичні здібності дитини, відмітити характер помилок (незнання правил, знання, але невміння їх застосовувати, помилки дисграфічного характеру); 
- відмітити особливості читання (знання букв, уміння зливати у склади, вільно читати, уміння переказувати, розуміння прочитаного та прихованого змісту); 
- стан словникового запасу, звуковимови, фонематичного слуху, зв’язного мовлення. 

5. Розвиток уваги, пам’яті, мислення (наочно-дійове, наочно-образне, словесно-логічне). 

6. Розвиток сенсорних процесів, моторики (мілкої та загальної).

7. Як будуються відносини з дитячим колективом, вчителями.

8. Характер дитини, особливості, інтереси: 

- відношення до доручень, суспільних обов’язків, трудової діяльності;
- самообслуговування, охайність.

9. Відношення батьків до виховання дитини:

- взаємовідносини у сім’ї.

10. Методи педагогічного впливу на дитину.


Необхідно вказати дату

Характеристику слід завірити підписом вчителя та печаткою школи
Колупаєва А.А., Савчук Л.О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання.  (методичний посібник місить рекомендації щодо складання конспекту уроку асистента вчителя с.132)

Комментариев нет:

Отправить комментарий

28 травня 2020 р.